Manali – Leh Highway

P1010707Des que van obrir la Manali–Leh Highway als estrangers, el 1989, molts ciclistes la consideren un dels trajectes més espectaculars del planeta. L’escenari a través del qual transcorre és èpic, i els imponents ports de muntanya, per damunt dels 5.000 m, li atorguen una aurèola mística.

«Amb l’estómac ple tot es veu millor» diem després del dia de descans a Keylong. Aquest serà l’últim poble on trobarem productes de luxe com melmelada, pa de motlle o suc de fruites fins arribar a Leh, a uns 450 km de distància. Un bon revulsiu per encarar amb garanties els dos grans ports de muntanya que ens esperen.

P1000834 P1010775 P1010785 P1010797A diferència del tram anterior, ara les carreteres disposen d’un asfalt excel·lent. Al voltant veiem muntanyes tenyides d’un verd pàl·lid i pastors nòmades Gaddi, amb els seus ramats a la recerca de neeru, una herba molt nutritiva. Aquesta ruta està oberta entre quatre i cinc mesos a l’any per la neu. La població local ho aprofita per oferir allotjament als camioners que proveeixen la regió de productes bàsics i a alguns viatgers que apareixen del no-res, de manera que, després de culminar el port de Baralacha La (4.918 m), ens quedem a Zing Zing Bar, un campament de tendes de campanya que es troba al costat de la carretera.

P1000865 P1000881 P10108701Finalment entrem al Ladakh, la terra dels lames. I ho fem impol·luts, amb una capbussada al riu Bhaga (4.408 metres). El cansament és notable en finalitzar el Gata Loops, la versió himalaiana de l’Alpe d’Huez i, encara més, després de coronar el Nakeela La (4.937 m). Malgrat tot, el plat fort del dia és el primer cinc mil, el Lachulung La (5.007 m), que pugem amb la companyia de dos ciclistes anglesos. Aquí dalt la quantitat d’oxigen és menor, encara que gràcies a la bona aclimatació que hem fet, evitem els símptomes del mal d’altura.

P1000899 P1000902 P1000904 P1000906 P1000908 P1010920Creuem les Morei Plans, una vasta extensió àrida que em recorda a un desert de ‘páramo’ andí. Quan ens aturem a una dhaba per prendre un te, ens comenten que en un creuament a pocs quilòmetres trobarem un parell de tendes de campanya, a prop del llac Tso Kar. Allà passarem una nit estrellada amb uns quants nòmades de Chang-Pa (regió de Rupshu), els seus curiosos iacs i alguna cervesa de més.

P1000929 P1000931 2P1000941Amb l’energia d’una ració doble d’arròs, chapatti i txai, encarem el segon pas pedalable més alt del món: el Taglang La (5.359 metres). Durant quatre hores i 27 quilòmetres de pujada culminem el cim. Serà un moment difícil d’oblidar. Les banderes tibetanes, popularment conegudes com a cavalls del vent, es mouen feroçment al ritme d’un vent gèlid, que omple de pregàries les teles de colors. Quan comencen a caure les primeres gotes en forma de calamarsa, pensem que és hora de moure’ns. Fins arribar a Leh, el trajecte és fàcil i està en bon estat, factor important, ja que la roda posterior de la meva bicicleta té dos radis trencats.

P1000958 P10109793A mesura que perdem altitud sembla que entrem en una altra regió. A diferència del paisatge àrid dels últims dies, ara som davant d’un Ladakh amb valls verdoses i menudes cases d’un blanc trencat, amb el sostre de palla i les parets de tova. El vibrant color turquesa del riu ens dóna la benvinguda a la vall de l’Indus. La majoria dels seus habitants són tibetans i la religió predominant és el budisme.

P1000985 P1000998 P1000999Leh, capital del Ladakh, és una ciutat on abunden els jeeps turístics. Leh constitueix el punt base per fer excursions a les muntanyes de Zangskar o als llacs Tso Moriri i Pangong Tso, propers a la frontera tibetana. Després de pujar al castell Tsemo, al punt més alt de la ciutat, recuperem energies a base de pizzes, un sens fi de pastissets i txais. Aprofitem també per reparar els radis trencats i canviar les pastilles de fre. En un principi Leh era el destí final del viatge. No obstant, com que ens sentim bé físicament i encara ens queden uns dies de marge, optem per allargar la ruta fins a Srinagar, al cor del Caixmir, una terra marcada per constants tensions polítiques entre l’Índia i el Paquistan.

P1010038P1010006 P1010010 P1010021 P1010022

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s