Etiòpia, un món apart

7

És curiós que un pont de cinquanta metres no només separi Sudan i Etiòpia, sinó dues realitats tan oposades. De l’islamisme al cristianisme ortodox, del fuul a l’injeera, de la llei seca a les cerveses a dojo, del hawaya al farenji, dels planers monòtons als desnivells infernals, i de la hospitalitat més humana a les odioses pedregades.

Amb uns quants birrs a la butxaca i amb el passaport degudament segellat, poso un peu a Etiòpia amb els nervis d’estar en un nou país. Em sobta veure les dones sense burkha i els homes bevent cervesa a les terrasses dels bars musicals; a Egipte i a Sudan això era impensable. Passo la nit a Metema, poble fronterer de mala mort, i ho aprofito per comprovar els preus al mercat i per confeccionar el meu diccionari català-amharic.

23La carretera s’enfila suaument cap a l’est sobre turons ondulants. A mesura que guanyo altitud, la vegetació s’espesseix i la temperatura descendeix agradablement. Pastors de pell curtida vesteixen pantalons curts i abrics esparracats, i guien el seu bestiar per la carretera mentre responen a la meva salutació amb amabilitat. Algunes persones diuen “hola”, moltes pregunten “on vas”, però la majoria (especialment els nens) simplement borden “farenji, farenji”, “tu, tu, tu”, “diners, diners, diners” de manera ràpida i repetida. Ja havia sentit parlar d’aquest estrany fenomen a d’altres ciclistes, i m’havien dit que, a la llarga, és capaç de fer perdre els estreps als viatgers de pell més dura. Especialment quan, davant la negativa de donar-los diners, et tiren pedres.

1

4Els pintorescs pobles de l’Etiòpia rural es redueixen a petites barraques de palla, circulars, amb tanques exteriors per evitar que el bestiar s’escapi a la nit. Cada habitació sembla plena de nens. Curiosament, una gran proporció d’ells llueix camisetes d’equips de futbol però no duen pantalons. En els últims 25 anys la població del país s’ha duplicat a 87 milions i el 85% d’aquesta subsisteix de l’agricultura.

6El plat principal d’Etiòpia és l’injeera, una massa de creppe de proporcions gegantines al damunt de la qual es serveix tot tipus de menjars: kai wat (carn picant), gomen (espinacs) o tere saga (trossets de vedella). I la cervesa Saint George, és clar, perfecte per recuperar energies! A cada aturada, ja sigui per dinar, per comprar aigua o galetes, el farenji és centre d’atenció entre els més petits. Desenes d’ulls blancs i diminuts observen atentament els moviments del farenji i no cedeixen fins que treus la càmera de fotos i els mostres les seves cares a la pantalla.

58Encara que si per alguna cosa destaca Etiòpia és per la precària higiene de les seves cuines, motiu pel qual estic a Gonder en lluita contra petits homínids que m’han destrossat l’estómac…

Des de Gonder (Etiòpia). Km 1848.

Anuncis

2 pensaments sobre “Etiòpia, un món apart

  1. Ep Gerard, com sempre apassionant veure el que fas i veus. Ojalà pogués fer algo semblant, esperem que la feina m’ho permeti.
    Per cert, tinc un client de fa molt temps, que li lloguem apartaments a Sa Riera, i que fa molts anys que va en missions humanitaries a Etiòpia. Casualment estarà allà entre el 22 febrer i 13 de març, té un telèfon d’allà: +251 (0) 912 091 288 i estarà en un bon tall més al sud del país quan arribi el 22. Bé, només per si et fa gràcia veure a algú d’aquí i potser pots veure el que fan per allà pot ser interessant, tot i que amb lo ben organitzat que vas potser ja tens tot planejat. Up to you !!
    Segueix pedalant i molts ànims!!

    PD: Seguim entrenant al pàdel cada setmana x aki

    • Ep Nico, què tal?

      Just acabo d’arribar a Addis Ababa, i pretenc quedar-m’hi fins que obtingui el visat de Kènia (demà vaig a fer-lo). Llavors baixaré a Arba Minch, al sud, i cap al llac Turkana, frontera amb Kènia. A quin poble està aquest amic teu? Em passes el seu mail també?

      Així m’agrada, a la tornada podrem practicar, encara que veurem com estic jo…

      Una abraçada!

Deixa un comentari

